Monday, July 29, 2013

Rezeki untuk saya,tapi bukan untuk orang lain

Assalamua'laikum..

Dah hampir bersawang blog ni.Niat di hati nak tutup blog TTC nih dan fokus kepada blog general saya untuk elakkan ada yang terasa hati atau bersedih untuk setiap tulisan mengenai perjalanan kehamilan saya.Tapi entah kenapa..w/pun saya hamil,blog ini terasa begitu dekat di hati.saya tetap BW di blog TTCians yang lain untuk mengikuti perkembangan masing2.

Jadi saya mohon maaf awal2..saya akan tetap menulis di sini.jika ada yang x suka,saya tak paksa anda untuk teruskan membaca.

Alhamdulillah..kandungan saya kini sudah melepasi 1st trimester dan memasuki minggu ke-15.1st raya nnt,in sya Allah genap la 4 bulan usia kandungan saya.

1st trimester saya adalah sangat mencabar.saya mengalami morning and night sickness.saya tak blh mkn,meloya..air suam rasa mcm air longkang sdgkan itu yg sepatutnye jd kwn baik saya.saya juga tak blh masuk dapur..bau2 tumis semua meloyakan saya.apatah lg duduk di apartment,jd bila jiran menumis,saya terpaksa bertahan.tuh lum tambah lg dengan sakit kepala dan lemah bdn.stp minggu saya akan mc at normally sehari.sampai berat badan saya turun tp terkawal.pagi selepas gosok gigi,muntah..mlm slpas dinner,muntah juga.tp alhamdulillah..sepanjang tempoh tersebut tiada sebarang indication yg x elok.baby well growing..

Bila hampir ke bulan Ramadhan,saya mcm risau sedikit..xpasti sy mampu atau tak utk berpuasa.sbb saya sedia maklum,pd hari2 biasa pun sy xmkn/minum dgn cukup tp sy try.bila hari pertama saya berjaya berpuasa tanpa masalah jd saya continue to the next days.sahur?air suam dan kurma sahaja sbb saya masih tiada selera.cuma sy akan pastikan sy minum air dengan bnyk slps buka puasa.masuk hari ke-4 saya terpaksa buka puasa pd kul 3 ptg sbb sakit perot n kpala..ketika tuh saya blk kampung (sudah melepasi 12 minggu dan sepupu saya meninggal di kampung).then esok nya puasa spt biase.

pada hari isnin=puasa-6,saya g kerja seperti biasa.normally saya mmg akan rasa tak sihat sedikit time pg..everyday.but that day,i've got panick attack sket psl kj time mula2 tuh..then sakit tuh mcm merebak to the whole body n start mkn diri saya which mean saya collapsed di ofis pg tuh jam 9am.b4 tuh,i sempat called my husband to fetch me sbb mmg rasa x larat sgt..kepala rasa berat,i can't feel my leg n susah nk bernafas.smp kena panggil ambulans at that time.natijahnya,saya hospitalised for 4 days utk kekurangan everytg..gula,food,water,gastric.nasib baik baby xde ape2..sihat n aktif.from there on,saya tak dibenarkan utk berpuasa.saya pun x yakin saya mampu puasa..scr luaran mmg sy rs sy blh puasa,tp sy takut akan effect dlmn yg sy x nmpk.

well,daripada kejadian tersebut maka bos saya pun dpt tahu saya sudah mengandung.selama nih mmg sy tak beritahu dia ats advice org2 yg rapat dan lama dgn dia that he'll notice bile perut saya dh memboyot nnt.lgpun saya dan bos berkomunikasi sehala je.niat saya di sini bkn utk burukkan beliau tp more nk luahkan kekecewaan saya..

Last week,my boss give indication via 1 of the director (this director very humble org nye) that he wants me to find another job.with his experiences b4 this dgn x-secretary dia,if saya blh simpulkan maksudnye,dia rasa preggy lady as his secretary adalah menyusahkan..dia xnk ada secretary yg pregnant.terkedu saya!dlm keadaan saya skang,how can he expect me to find another job?so sellfish!selama sy mengandung,kalau kena balik kul 11 mlm pun,saya still tunggu sbb mmg dh tugas saya.xpenah lg saya mntk pulang awl.tp dia xpenah fikir situasi org lain.

- how people can accept saya utk amik bekerja while i'm pregnant, not all company will accept.
- financially if saya tak dpt kerja?
- baby?
- my career path?baru 4 bulan lbh kot kerja

Sedih hati saya bila diperlakukan mcm nih..salah ke saya mengandung?bukan senang saya nk dpt..3 tahun lbh saya menunggu.mengandung dan kesakitan/kesukaran ketika mengandung adalah nikmat dan ujian dr Allah..saya tak paham apa yg bersarang di dlm kepala atau hati dia.sedangkan jika saya blh compare ciri keagamaan scr fizikalnye berbanding dgn bos lama saya adalah sgt2 jauh bezanya.tp saya hairan mengapa mcm nih penerimaan dia.

now,kepala saya berserabut fikirkan alternatif untuk kerja baru..soon!coz now he starts to pressure me via perang psikologi.i need to step out from this company cepat2 before dia pecat saya..that time dh too late,tercalit pangkah hitam dlm resume saya.nk buat mcm mane..bkn rezeki saya di sini lg.orang dah x suka..the owner plak tuh.

owh..sabar la wahai hati..


7 comments:

  1. Hmmm kesiannya kat awk...berat dugaan awk ni. Dia buat awk mcm tu nnt dia terima la akibatnya dari Allah. Menganiaya namanya tu. Awk sabarlah ya. Pasti ada hikmahnya. Sokongan suami sgt penting. I believe dia pun xnak awk terseksa dgn bos mcm tu and he will take care of u n the baby. Jangan risau. Pasti ada rezeki dari Allah. Minta Allah permudahkan segalanya ya

    ReplyDelete
  2. Salam.alhamdulillah dah lepas 1st trimester,semoga ibu dan baby sihat walafiat sehingga kelahiran nanti..Amin..Memang mcm tu kot orang yang nama boss ni,anggap preggy lady tak efisien dsb nya.padahal tak pun.sabar ya dear sis.semoga dipermudahkan segala urusan.Amin..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. hai.. salam perkenanalan....
    Tak bertimbangrasa betul bos awak. But don't worry, rezeki ada di mana-mana. Saya pernah baca kat blog (tak ingat blog mana). Dia dapat kerja baru waktu dia tengah pregnant. Alhamdulillah rezeki dia. Jadi jangan putus asa k..

    ReplyDelete
  5. salam ... tahniah kerana berjaya melepasi trimester pertama---insyaallah moga dipermudahkan segalanya...
    uiss.. boss awak nie .. tak bertimbang rasa ye...emm insyaallah ada rezeki awak baby...jika awak terpaksa cari keje lain... jangan stress sangat2.. tak baik utk baby....berbincang ngan hubby mungkin ada penyelesaian terbaik....

    ReplyDelete
  6. sama la kita 1st trimester air masak pun xleh mnum sampai kena admit wad 3 ari...Tahniah n jga kandungan dgn baik.Tahun ni saya xberpuasa sebab suami xizinkan risau dgn kandungan ni,taun dpn kena la ganti 30 hari be4 puasa 2014.

    ReplyDelete
  7. salam.. tahniah dengan journey awak setakat ni.. mom to be.. hehehe
    bab tempat kerja tu.percayalah.. rezeki dari Allah dan bumi Allah ni maha luas untuk kita mengecapinya. Tak semua majikan cam bos awk tu
    Tapi setau saya.. masa ngandung majikan takleh nak pecat ke ape staff dia, walaupun staf tu seminggu datang 2 hari je keje atas alasan alahan mengandung, tambah awak yang balik lewat malam & takde merungut apa2 . cuba ngadu dengan pejabat buruh. Kasi ajar orang camtu (eh tetiba i plak emosi)apa2 pun good luck.
    Yakinlah.. Allah sentiasa disisi

    ReplyDelete