Monday, April 15, 2013

Never ending story

Bismillah..

Saya menulis untuk kesekian kali.Sebelum2 ni hanya sempat lalu lalang je di blog sendiri mahupun blog2 org lain.nak menulis memang tiada mood.

Kali terakhir saya menulis, saya jobless.Kemudian saya dapat kerja sementara di agensi insurans after 2 months waiting.niat manager agensi tersebut untuk jadikan saya agen dia tp saya tak berminat maka saya start dahulu dengan kerja2 ofis.Gaji yang saya dapat memang jauh lebih kecil daripada gaji terakhir saya tapi pada masa itu saya kena cari mitigation way untuk kurangkan beban tanggungan saya dan husband even though the salary can't cover all my debts.Maka,saya bertahan di sana sementara saya mencari peluang2 yang lebih baik.Tips saya, if mencari kerja via jobstreet, invest la sedikit wang untuk job priority application, at least ada peluang sikit..:).At that time, jiwa saya dah agak rapuh,keyakinan hilang entah ke mana. Saya mula berfikir2 di manakah silap saya mencaturkan laluan kerjaya saya.X-boss2 yang menjanjikan peluang kerja untuk saya pun tidak dapat diharapkan lagi.Maka, saya pasrah..if orang lain tidak boleh tolong maka saya kena bantu diri sendiri!

It's not easy to find job nowadays.even if u have 5 years working experience.Mungkin sebab job field di tempat lama tak banyak di Malaysia ni.atau mungkin my last job hopping give bad image to me.the story of job hopping ada dalam blog saya yang satu lagi.since di blog ramai reader kawan2, maka this blog is the best place untuk saya meluah rasa.minta maaf to ttcian if this is the right column utk luah perasaan benda2 mcm nih.

Di agensi insuran, saya kerap ambil cuti untuk attend interview which sepatutnye berdasarkan rules saya tak boleh buat mcm tuh.but atas budi bicara, saya dibenarkan bercuti.cuma at the end bila saya dah berhenti baru saya tahu gaji saya ditolak!hihihih.kerja di sana,i feel awkward.yela..5 years in stable condition and suddenly dropped!at that time saya dah start try lembut2kan hati utk acceptkan diri jadi agen insurans..:).siap dh try cari potential client lagi tp ada je benda yang buat saya rasa down..:(.bila saya pergi mana2 interview,soalan wajib adalah why saya berhenti kerja2 yg lepas.memang susah nak explain and i don't expect they will understand my situation so i just defend myself as far as i could. 

Then, alhamdulillah..saya dapat kerja di satu company.bidang & job scope x sama tp in sya Allah saya boleh and gaji pun acceptable.not as much yang saya dapat dulu but i need to start from bottom.bila saya dah accept this job, suddenly banyak plak dapat call for interview.saya tabahkan hati, decline and just redah je dulu sbb this company perlu saya masuk kerja secepat mungkin.and i can't wait for another offer yang x pasti which ada interview yg perlukan 2-3 level untuk lepas.also i got feedback yang kt company nih ok dan best.

Bila dah masuk kerja, from the 1st day saya dah dengar benda2 yang tak best.it's not really x best la tapi cerita2 yg baik time saya datang interview dulu mcm lenyap je..hehehe.yang paling x best adalah kena keja on saturday which sebenarnye saya dah tau.tp mendengar dan mengalami adalah 2 keadaan yang berbeza okeh!:)dan bos saya sangat garang, dingin and suka gile berada di opis.1st week saya direct deal ngan beliau, everytime nak call atau jumpa dia saya siap baca berpuluh2 ayat sbb takut sangat.work load x berat sangat cuma kena sentiasa on standby utk boss.environment pun boring sbb saya takde teman untuk berborak..keliling saya semuanya lelaki yang berpangkat high level..dan selalu tiada di ofis.saya belum sebulan pun di sini tapi saya rasa macam dh setahun kerja.tuhla yang terjadi bila most of our time spent di ofis.

oh ya..meanwhile saya dan husband bekerja.kami juga ada running on business laundry layan diri.it's co-investment with FIL.my husband yang beria sangat nk bukak bisnes and taknak keje bawah org dh.we're just started 2 weeks ago and alhamdulillah sambutan menggalakkan.my husband already booked place that he want to resign 1st bile our bisnes dh stabil.there u go my dream utk berhenti kerja.the thing is,i want to work but as of now i couldn't find the happiness as working woman.i started to regret the 1st job yang saya tinggalkan dulu for something yang asalnya nampak tempting tapi habuk!salary nye jela yang seronok.1st job dulu memang la ada ups n downs..kecewa sana sini,komplen sana sini..but i still can enjoy my life with beloved husband.and i realized one thing, if dah tukar2 tempat kerja,u'll start compare to each other.:)

i don't want things happen like this and i hate this feeling but i'm not happy and enjoy with my career path now.saya taknak asyik job hopping.it's not good for my resume n bakal mendatangkan kemarahan pada en husband n family.yang saya plaing regret is after left my 1st job dlu, my ttc effort terus hilang ke laut.bak kata my dad, sia2 je habis beribu untuk operate laps hari tu..then xde rawatan susulan.then saya nak buat mcm mane, after operate all was about timing, then money, now baru nk start hidup balik. now period pun mcm dh start ting tong.baru 3 minggu lepas abis period,tup2 last week period balik.unexpected..abis tembus baju.dah la kt opis plak tuh.in sya Allah, after everything goes well (maybe) saya akan start jumpa Dr. Hamid balik.

my husband said saya kena bersyukur atas segala yang Allah dah bagi.selalu la kena ceramah ngan dia.saya memang bersyukur but saya in the midst find ways to make me happy time bekerja.i don't like the feeling of tak bersemangat nak datang keje..x bersemangat nk jumpa boss,kerja dan kawan2(sbb limited kawan untuk berborak).always rasa nk find excuse untuk cuti/mc/berhenti.

If any of you can give me some supportive words or suggestion to overcome this situation, saya sangat2 appreciate.

love u all!!

c yaa..


11 comments:

  1. life nie sangat complicated....kita sendiri yang mencorakkannya...igtlah kita adalah diri kita...semua ne dugaan yang menaikkan lg derajat kita dimataNya...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank a lot nisa.in sya Allah..saya akan sematkan dalam hati & fikiran nasihat nisa tuh.

      Delete
  2. saya pun dalam dilema macam ni (lebih kurang) saya kerja seorang dan SEMUA kerja saya buat, dari akaun, general work sampai despatch work (pergi bank,pos ofis).. memang rasa stress sangat tapi memikirkan bos saya selalu tiada di ofis, dan saya punya banyak free time utk aktiviti2 sendiri saya pendamkan dulu. mungkin akan cari juga kerja lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi yana,my boss pun selalu takde.kalo dia ada pun,while i'm on standby kalo2 dia perlukan,saya xde kena buat keja sgt pun.cuma saya doesn't feel happy.i miss kwn2 di tempat kerja lama..keselesaan di tempat lama..tempat lama i mean my first job.

      Delete
  3. huraghhhh! saya pun sama mcm u. kadang-kadang rasa regret! ni sume sebab mengejar kebendaan sangat at last habuk tadak!

    ReplyDelete
  4. Hi Myself...lama u x update :-) I can understand ur feeling. Memang x seronok nak buat kerja kalau perasaan tak suka tu datang. I bukan la org yg terbaik nak beri nasihat or opinion. But if i may suggest, for a start try looking what is that u like about the job. Coz we are what we think... if we think negatively, itu la yg kita nampak. You can choose to think positively :-) Count the blessings. And if dah buat cam tu pun masih x mendatangkan ketenangan, anggap la Allah has a best plan for u. Pasti ada hikmah kenapa dia berikan rezeki di tempat sekarang.

    Sorry kalau my comment ni menyinggung u... I know, i x merasai apa yg u rasa, so i can just cakap je...but hopefully it will help a little :-) Take care dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi sweet tooth.
      i guess so la..tooo many aura negative in my mind/body.my husband s'lu cakap yang saya suka burden myself dgn fikir benda2 yg x spatutnya.i try to avoid it but myb dh habit so it start makan diri.kadang2 ada terfikir gak if i can find way to remove all these things from my body/mind..kan senang!hehe

      a'way,thank u dear for ur advice.saya tak kecik hati or terasa.i know people say the true things tp manusia kan kadang2 degil..rasa diri tuh betul je.hehe

      u take care too...

      Delete
  5. Actually I tak tahu sangat what was happened to you last time sehingga membuatkan u tinggalkan your first job. But, after I read this entry, I found out i should be grateful with what i have today, i mean my job.

    My first job was at a very well-known private company. Ya, memang ada staff perempuan but I am totally different from them since mereka ni macam high class people, anak2 orang kaya dan mempunyai cara hidup yang berbeza dengan I. I budak kampung yang memang serba kekurangan and my focus is only to help my mum perbaiki kehidupan kami. So, i memang sangat sayang kerja I dan sangat sukakannya but I have to spend a lot of my time with my team members where all of them adalah lelaki. Yang baik tu mmg ok tapi yang selalu menyusahkan dan menganiaya I ni je buat spoil dalam kerjaya I masa tu. Dalam diam I applied for kerja lain. But, I dont put high expectation on that. Doa I mudah sahaja iaitu, kalau kerja tu yang terbaik untuk I, masa depan I, kerluarga I, dan keluarga yang bakal I bina, maka KAU dapatkanlah untukku Ya Allah. Doa itu je yang boleh buat I tenang walau pun I sebenarnya berat hati nak meninggalkan kerja I yg sedia ada. Alhamdulillah I dapat kerja yg I applied tu. Tapi I tak happy. Supposed gembira la kan. dapat kerja pun much nearer to future husband. Kalau tak I di utara, dia di KL.

    Moral I down sebab I rasa kerja yg I dapat ni tak memberikan kerjaya yang I idam-idamkan. Jauh daripada bidang kerja I yang buat sebelum ni walaupun nama jawatan tu lebih kurang sama. I jadi tak seronok kerja. Malas nak kerja. Malas nak tingkatkan prestasi. Mencipta macam2 alasan untuk malas pergi kerja. Just like what U did. I was not the same person when I was working with the old company.

    1 tahun lebih dah pun berlalu...Tapi I masih tak berubah! bukan i tak cuba, I did but i put myself dlm perasaan negatif like kecewa, benci, tak suka dengan kerja baru untuk waktu yang terlalu lama...Even I tried so hard to be a good officer, kadang2 I kecundang jugak. Mencipta macam2 alasan tak nak datang kerja which sebenarnya Bodoh buat macam tu...

    I muhasabah diri, dan alhamdulillah I nampak mana silap I:

    1. I tak bersyukur sedangkan Allah dah tolong I. If I stay longer di company lama mesti I jobless sekarang sebab department yg I kerja dulu dah kena tutup. Kawan2 kerja kat sana dulu ramai yang resign dan ramai jugak yang kena campak ke tempat lain. Mesti I lagi lambat kahwin sebab tak ada duit.

    2. I selalu kata I nak buat kerja lain tapi Allah beri I kerja ni di scope yang berbeza iaitu yang lebih mudah. Mungkin I sebenarnya tak cukup bagus untuk buat kerja yang I suka tu. Mungkin I lebih sesuai buat kerja yang lebih mudah

    3. I found out sebenarnya banyak perkara positif bila I dapat kerja baru ni. I je yang mengada2 susah nak terima kerja baru. Mencipta pelbagai alasan untuk malas pergi kerja sedangkan jika I sentiasa positif, bersabar, amanah dan sebagainya, banyak perkara yang menarik yang menanti di masa hadapan. Allah akan balas semua tu.

    Betullah kata kawan kita yang komen paling atas tu. Sebenarnya diri kita lah yang mencorak hidup kita sebab kita yang membuat pilihan. Dan memang dugaan/ujian itu kadang2 diturunkan untuk menaikkan darjat kita di mataNya.

    Daripada panjang2 lebar I cerita tentang kisah I tadi, I harap u nampak yang kita ni kena sentiasa positif (always look at the bright side) dan tawakal kepada Allah. Yang kedua, kita kena sentiasa bersyukur...Dah ada 2 perkara tu, in shaa Allah kita boleh build up kerjaya kita. I am not giving this advise only to mu but mainly to myself jugak sebab I lebih kurang je dengan U tentang perasaan kita terhadap kerja yang kita ada ni.

    I doakan u, semoga U akan jadi orang yg berjaya suatu hari nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Atie,
      Thank you for your kind words.saya selalu ingatkan diri saya supaya sentiasa bersyukur.i realized hikmah di sebalik segala yang terjadi..saya dah jumpa!ada pro and con nye.cuma saya hanya manusia biasa..selalu nampak benda di luar adalah better, tmpt sendiri mmg nampak buruk je.if possible saya nak rewind blk kepada masa dulu but i know i can't.sampai saya asyik terfikir kerja apa yang sesuai dgn jiwa raga saya sebenarnya?mula la terfikir nk jadi cikgu la..nk sambung masters la..semata2 nk lari dr keadaan sekarang.hehe

      well..maybe it just timing in adapting with new surrounding..timing yang agak perit untuk saya.

      Pokok pangkal nya semua saya serahkan pada Allah untuk permudahkan urusan saya,ikhlaskan hati saya,tabahkan hati saya jika ini yang terbaik untuk saya dan family.

      Terima kasih untuk teguran dan doa u.Hanya Allah yang dapat balas dan semoga u berjaya juga..Amin.

      Delete
  6. Salam Myself,

    Selamat berkenalan. Saya sedang blogwalking pasal TTC and baca pengalaman u psl kerja. Sebelum tu Tahniah ye take care both of you.
    Sekarang saya sendiri dlm dilema nak tkr kerja, dpt offer dr 1 company ni tp syg nak tinggal company sekarang. Syg sgt coz bos sgt2 baik, even CEO pun baik (sebab saya report dgn dia juga). Lagipun kasihan dgn bos coz skrg bapa dia sakit (kanser) dan dia rushing utk buat mcm2, kesimpulannya kesianla. Family saya plak sgt2 harap saya tinggalkan company ni coz company ni sgt tak ok. Public Holiday mcm wesak, thaipusam, nuzul,awal muharam,maulidur rasul kena kerja ok la lagi ni raya haji pun kena kerja mana la family saya tak bengang (cuma diaorg xcakap je masing2 cuma kata your life so pandai2 la) itu belum lagi raya cina wajib cuti dan cuti tu bukan free tapi deduct annual leave. And the best part bila bgtau je dapat kerja lain terus la happy masing2 mcm nak buat kenduri kesyukuran pun ada. Itu belum lagi cuti bersalin xdpt bonus, wah dah mcm penalti plak klu pregnant tu.
    Saya plak trauma nak tukar keje pun iye, yelah sebelum join sini tmpt yg saya tinggalkan tu mcm hell,buat la kerja elok camne pun klu bos besar tak suka semua masuk tong, padahal kerja saya ni ada rule dan undang2 yg dh mmg tetap xberubah.
    Oh pjgnya bebel, sebenarnya takde tmpt nk cerita masalah saya, yg ada bukan xnk dgr tp mungkin diaorg malas nak layan hahaha.
    Ok la saya nak pk psl ttc plak xmo stress2...

    ReplyDelete
  7. Salam Myself,

    Selamat berkenalan. Saya sedang blogwalking pasal TTC and baca pengalaman u psl kerja. Sebelum tu Tahniah ye take care both of you.
    Sekarang saya sendiri dlm dilema nak tkr kerja, dpt offer dr 1 company ni tp syg nak tinggal company sekarang. Syg sgt coz bos sgt2 baik, even CEO pun baik (sebab saya report dgn dia juga). Lagipun kasihan dgn bos coz skrg bapa dia sakit (kanser) dan dia rushing utk buat mcm2, kesimpulannya kesianla. Family saya plak sgt2 harap saya tinggalkan company ni coz company ni sgt tak ok. Public Holiday mcm wesak, thaipusam, nuzul,awal muharam,maulidur rasul kena kerja ok la lagi ni raya haji pun kena kerja mana la family saya tak bengang (cuma diaorg xcakap je masing2 cuma kata your life so pandai2 la) itu belum lagi raya cina wajib cuti dan cuti tu bukan free tapi deduct annual leave. And the best part bila bgtau je dapat kerja lain terus la happy masing2 mcm nak buat kenduri kesyukuran pun ada. Itu belum lagi cuti bersalin xdpt bonus, wah dah mcm penalti plak klu pregnant tu.
    Saya plak trauma nak tukar keje pun iye, yelah sebelum join sini tmpt yg saya tinggalkan tu mcm hell,buat la kerja elok camne pun klu bos besar tak suka semua masuk tong, padahal kerja saya ni ada rule dan undang2 yg dh mmg tetap xberubah.
    Oh pjgnya bebel, sebenarnya takde tmpt nk cerita masalah saya, yg ada bukan xnk dgr tp mungkin diaorg malas nak layan hahaha.
    Ok la saya nak pk psl ttc plak xmo stress2...

    ReplyDelete